معرفی و آموزش

پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت‌تپه با شناخت اهميت موضوع معرفي و آموزش و انتقال ميراث گذشتگان به جامعه، كارگروه معرفي و آموزش را در شهريور 1384 راه اندازي كرد. اين کارگروه با هدف  استفاده از ظرفيت هاي ميراث فرهنگي براي آموزش حفاظت از آن به شكلي قابل درك، معرفي ارزشهاي برجسته ميراث فرهنگي كشور در قالب دروس مرتبط با تاريخ به دانش آموزان و خانواده‌هاي آنها، جلب مشاركت مردم در راستاي حفاظت از محوطه ها و ابنيه تاريخي، گسترش و توسعه فرهنگ بازديد از محوطه هاي تاريخي و موزه ها كار خود را آغاز نمود.
مهمترین فعالیتهای اجرا شده برای کودکان و نوجوانان در این کارگروه عبارتند از بازديد دانش آموزان از محوطه ها، مشاركت در ساخت مصالح مرمتي و مرمت بخشهايي از بناهاي تاريخي‌ با كمك استادكاران، برگزاري مسابقات انشاء، نقاشي، ورزشي و سفالگري، تهيه فيلمها و بسته‌هاي آموزشي، برگزاري دورههاي آموزشي توسط كارشناسان پايگاه در مدارس، مشاركت دادن دانش آموزان در پاكسازي محوطه هاي تاريخي، طراحي پوسترهاي مختلف با موضوع كودكان و ميراث فرهنگي.
همچنین برگزاری نشست و سخنرانیهایی برای آشنایی با میراث فرهنگی چغازنبیل در موزه هفت تپه و شهرهای مختلف، کارگاه های آموزشی برای کارشناسان میراث فرهنگی، کارگاههای توانمندسازی جوامع محلی در بخش گردشگری، تهیه فیلم ها و کلیپ های معرفی چغازنبیل و موزه هفت تپه، تهیه پوستر به مناسبت روزهای مختلف جهانی و ملی، از دیگر برنامه های این کارگروه بوده است.
كارگروه معرفي و آموزش پايگاه با تکیه بر تجارب گذشته خود، معیارهای جهانی معرفی بناها و محوطه های تاریخی، علوم نوین در زمینه آموزش به کودکان و ارتباط متقابل با جوامع محلی سعی در رسیدن به اهداف خود دارد.