حفاظت و مرمت اشیا

همزمان با راه اندازي مركز مطالعات پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه در سال 1379،‌ كارگروه مرمت اشيا نيز تجهيز و شروع به فعاليت كرد. در ابتدا، عمده اين فعاليت ها مربوط به ساماندهي و مرمت اشيايي بود كه در اين مركز در شرايط نامناسبي نگهداري مي‌شدند. با از سرگيري كاوش هاي باستان شناسي در منطقه از سال 1380 تاكنون، كارشناسان بخش مرمت علاوه بر حضور دائم در كاوش ها برای حفاظت‌ حين کاوش، تاكنون حجم زيادي از آثار مكشوفه را با توجه به الويت آن ها،‌ مرمت كرده‌اند. کاوشگران در محوطه هایی غیر از هفت تپه و چغازنبیل نیز از دانش و تجربه کارشناسان این کارگروه بهره جسته اند.
عمده فعالیت های کارگروه حفاظت و مرمت اشیا، پایش و حفاظت دائم و در صورت لزوم مرمت اشیای موجود در موزه هفت تپه و مخزن اشیا است. این اشیا و فعالیت ها از دست ساخته های سفالین، مفرغی و سنگی گرفته تا استخوان های انسانی و جانوری، پاكسازي و نمك زدايي آجرهاي چغازنبيل، حفاظت و مرمت تزيينات وابسته به معماري و قطعه‌يابي و مرمت كتيبه‌هاي گلي و آجري را شامل می شود. اندازه گیری شرایط محیطی مانند رطوبت و دما برای نگهداری از اشیا در ویترین های موزه و مخزن اشیا و انتخاب امن ترین مکان برای نگهداری اشیا نیز بر عهده این کارگروه است.
 علاوه بر اين، در اختيار گذاشتن فضا و امكانات كارگاهي به دانشجويان رشته مرمت برای آشنایی و تجربه با مرمت اشیا، گذراندن واحد‌هاي كارآموزي و پايان نامه زیر نظر مستقیم کارشناسان و با همکاری دانشگاه ها از اهداف آموزشی این کارگروه از گذشته بوده است.