مستند نگاری به روش فتوگرامتری

مستند سازی کالبدی به مفهوم برداشت کامل و دقیق بنا یا سایت تاریخی با لحاظ نمودن تمامی پیچیدگی ها و جزئیات موجود در پلان، حجم ها، تزئینات، محوطه و… است. در حقیقت هدف از مستندنگاری تهیه نقشه های بسیار دقیق از بنا یا سایت تاریخی است که معمولا در مقیاس 1:10 تا 1:100 تهیه می شوند. برای انجام این کار از روش های مختلفی مانند متر کشی، نقشه برداری کلاسیک، فتوگرامتری، اسکنرهای لیزری و سنجش از راه دور استفاده می شود که هر یک از این روشها دقت مخصوص به خود را دارند (فیض اله بیگی، 1394). فتوگرامتری به دو صورت فتو گرامتری هوایی برای تهیه نقشه از سایت ها و محوطه های تاریخی تا مقیاس 1:500 و فتوگرامتری برد کوتاه برای تهیه نقشه از بناهای تاریخی تا مقیاس 1:10 در مستندنگاری استفاده می شود. (حجازی، 1382). فتوگرامتری برد کوتاه با داشتن قابلیت های ویژه، ابزاری کارآمد برای نقشه برداری بناهای تاریخی به شمار می رود. با این روش می توان انواع نقشه های مهندسی را در مقیاس و دقت دلخواه و در زمان کوتاه و با هزینه مناسب تهیه کرده و اقدام به ایجاد آرشیو ملی میراث فرهنگی نمود (شکل 1) .

از مزایا مستند نگاری به روش فتوگرامتری:

–  امکان عکسبرداری بسیار دقیق از بنا با سرعت انجام بالا

– امکان آرشیو عکس به همراه ترسیمات

– سرعت و دقت انجام بالا

– امکان برداشت اطلاعات بافت و رنگ همزمان با عکس برداری

–  امکان بررسی تغییرات در بازه زمانی معین

– بازسازی قسمت های آسیب دیده

فیض الله بیگی، آرزو، (1394)، کاربرد علوم ژئوماتيک درخلق، ثبت، مستندسازي و حفاظت از ميراث تاريخي و فرهنگي، همایش ملی ژئوماتیک

حجازی، مهرداد، عزیزی، علی یزدخواستی، مریم (1382)، فتوگرامتری برد کوتاه و نقش های هندسی در معماری اسلامی و بحث در مفاهیم سمبولیکی، ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران.